Chór Pueri et Puellae Cantores Plocenses powstał z istniejącego przy Bazylice Katedralnej od 1998 roku Chóru Chłopięcego Pueri Cantores Plocenses oraz założonego przy Płockim Ośrodku Kultury i Sztuki w 2006 roku Chóru Dziewczęcego Puellae Cantantes Plocenses. Początkiem nowego rozdziału w historii zespołów było wspólne wykonanie utworu oratoryjno - kantatowego „Gloria” A. Vivaldiego.
Obydwa chóry powstały z inicjatywy państwa Anny i Wiktora Bramskich, którzy przybyli do Płocka z Łotwy i poprzez działalność kulturalną na stałe związali się z naszym miastem.
CHÓR CHŁOPIĘCY
Marzeniem Wiktora Bramskiego, organisty w Bazylice Katedralnej, było powołanie w Płocku chóru, który godnie reprezentowałby nasze miasto. W marcu 1998 r. wspólnie z żoną rozpoczynają przesłuchania chłopców z płockich szkół podstawowych. W kwietniu powstaje chór, który wkrótce rozpoczyna swą działalność, od początku aktywnie włączając się w życie kulturalne Płocka. Kierownikiem artystycznym Pueri Cantores Plocenses zostaje Wiktor Bramski, dyrygentem - pani Anna.
Założeniem twórców jest ciągłe doskonalenie umiejętności wokalnych chłopców poprzez sięganie do najlepszych wzorów i tradycji muzyki chóralnej. Drugą, równie ważną dziedziną, jest dla nich sfera wychowania i kształtowania charakterów w duchu poszanowania pracy, dyscypliny oraz dążenia do realizacji ambitnych celów. Służą temu nie tylko próby odbywające się trzy razy w tygodniu, ale także warsztaty muzyczne – od pierwszych, zorganizowanych w miejscowościach Ratowo, Sikórz czy Habovka na Słowacji, po obecne, na które chór przyjeżdża corocznie (Poronin zimą, łotewska Jurmala latem). Warsztaty te w zamyśle opiekunów służą nie tylko edukacji muzycznej, ale także integracji i budowaniu atmosfery przyjaźni wśród chórzystów.
Od początku istnienia chóru zbiera się wokół niego oddane grono życzliwych osób, wspierając i pomagając w przezwyciężaniu trudności. Są to przede wszystkim członkowie Towarzystwa Miłośników Muzyki Sakralnej oraz Stowarzyszenie Przyjaciół Katedralnego Chóru Chłopięcego Pueri Cantores Plocenses.
Trwałe więzy łączą chór z płocką katedrą, która jest jego kolebką – tu w salce katechetycznej odbywają się pierwsze próby. W katedrze śpiewają na coniedzielnej mszy, corocznych pasterkach i mszach rezurekcyjnych, uświetniają ważne uroczystości kościelne, święta państwowe, obchody rocznic, jubileusze.
Pogłębiając więzi z rodzinnym miastem poprzez stały udział w jego życiu, chór jest jednocześnie otwarty na świat poprzez uczestniczenie w licznych konkursach i festiwalach krajowych i międzynarodowych. Równocześnie nawiązuje trwałe kontakty z innymi zespołami z kraju i z zagranicy.
W październiku 1999 r. chór odbywa swoją pierwszą trasę koncertową wiodącą m. in. przez Częstochowę i Wiedeń do Włoch. Śpiewa na wzgórzu Kahlenberg, z którego niegdyś husaria Jana III Sobieskiego ruszała na Turków podczas odsieczy wiedeńskiej w 1683 r., w Wenecji w Bazylice i na Placu Św. Marka, następnie w Padwie i Gawardo. W Rzymie występują na Schodach Hiszpańskich oraz w kościele Św. Ducha. Zwieńczeniem trasy jest koncert na Placu Św. Piotra wspólnie z Watykańską Orkiestrą i spotkanie z Ojcem Świętym Janem Pawłem II.
W czerwcu 2000 r. w czasie Krajowego Kongresu Polskiej Federacji „Pueri Cantores” chór śpiewa Gaude Mater Polonia na Wawelskim Wzgórzu w grupie ponad 1000 osób z 25 chórów. W sierpniu uczestniczy w płockich obchodach 80 rocznicy Cudu nad Wisłą; wśród gości honorowych jest prezydent RP na uchodźstwie Ryszard Kaczorowski. 18 listopada na III Łódzkim Festiwalu „Cantio Lodzensis” zdobywają pierwszy laur, zajmując II miejsce. W maju 2001 r. goszczą w Wilnie na zaproszenie litewskiego Ministerstwa Kultury i Edukacji; w listopadzie udają się do Rygi, gdzie wraz ze Związkiem Polaków na Łotwie uczestniczą w Narodowym Święcie Niepodległości oraz uroczystościach 800-lecia założenia Miasta.
W lutym 2002 r. Pueri Cantores Plocenses bierze udział w konkursie chórów w Akademii Muzycznej w Warszawie, wyśpiewując pierwsze miejsce, następnie startuje w XXII Ogólnopolskim Konkursie Chórów a Capella w Bydgoszczy, gdzie zdobywa kolejne nagrody. W lipcu chór uczestniczy w XXXI Kongresie Pueri Cantores w Lyonie we Francji, koncertując w Pałacu Sportu, w katedrze, w kościołach, na ulicach i placach, równocześnie zwiedzając miasto. W październiku śpiewa we Lwowie podczas Dni Kultury Polskiej, a w listopadzie współzawodniczy z innymi chórami na V Łódzkim Festiwalu Chóralnym Cantio Lodziensis.
W kwietniu r. 2003 Pueri Cantores jest gospodarzem I-ej edycji festiwalu Płockie Dni Muzyki Chóralnej, na którym goszczą m.in. „Poznańskie Słowiki”. Letni wypoczynek spędzają na Łotwie, jesienią koncertują w Niemczech, m.in. na spotkaniach muzycznych „Eurotreff Musik; w drodze powrotnej zwiedzają czeską Pragę. W październiku, w Płockiej Katedrze w koncercie „W hołdzie Ojcu Świętemu” z okazji 25-lecia pontyfikatu, występują wspólnie z płockim saksofonistą Krzysztofem Kralką.
Kolejny, 2005 rok Pueri Cantores rozpoczynają Noworocznym koncertem kolęd i pastorałek w katedrze warszawsko-praskiej, w marcu natomiast śpiewają w Filharmonii Narodowej na Czwartkowych Spotkaniach Muzycznych. W kwietniu ich śpiew towarzyszy centralnym uroczystościom żałobnym Diecezji Płockiej i Miasta Płocka po śmierci Jana Pawła II. Latem chór uczestniczy w emisji programu „Lato z Jedynką”, w którym Płock prezentowany jest jako miasto historii i muzyki, nagrywają także „Ave Maria” Schuberta dla Telewizji Regionalnej TVP3. Kolejny szlak wakacyjny wiedzie przez Litwę, gdzie odwiedzają m.in. słynną Górę Krzyży w Szawle, oraz Łotwę, gdzie śpiewają na mszy w katedrze Św. Jakuba w Rydze; zwiedzają także największe Sanktuarium Maryjne w Aglonie. W trakcie wrześniowego wyjazdu na Ukrainę na zaproszenie Instytutu Polskiego koncertują w najstarszej katolickiej świątyni w Kijowie – kościele św. Aleksandra, następnie we Lwowie biorą udział w XI Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Kontrasty”. Na listopadowym koncercie patriotycznym „Muzyka Polska” w katedrze prezentują m.in. kompozycje K. Kralki do utworów J. Słowackiego, C.K. Norwida i K. Wojtyły.
3 stycznia 2006 roku Pueri Cantores Plocenses po raz pierwszy występuje z chórem dziewczęcym powstałym przy POKiS. W maju chłopcy wyjeżdżają do Niemiec na cykl koncertów w ramach uroczystości zakończenia roku polsko-niemieckiego, następnie uczestniczą w warszawskim koncercie z okazji 250 rocznicy urodzin W. A. Mozarta. 21 maja, w ramach IV Międzynarodowego Festiwalu „Płockie Dni Muzyki Chóralnej” w bazylice katedralnej wykonują wraz z Warszawskim Chórem Chłopięcym i Męskim przy Akademii Muzycznej, solistami oraz Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Warszawie pod batutą Krzysztofa Kusiela-Moroza Wielką Mszę C-moll KV 427. W czerwcu Pueri Cantores wyruszają do Hiszpanii, zwiedzając po drodze Mannheim, Lyon, sanktuarium w Lourdes i średniowieczny zamek w Carcassonne. Wypoczynek spędzają w hiszpańskim Calella, kąpielisku na wybrzeżu Costa de Maresme. W Barcelonie podziwiają zarówno piękny secesyjny kościół Sagrada Familia jak i słynny stadion Camp Nou. Droga powrotna prowadzi przez Mediolan, gdzie m.in. mają okazję obejrzeć słynną La Scalę, zwiedzają także stolicę Słowacji Brno. We wrześniu chór śpiewa na uroczystych mszach podczas Dożynek Województwa Mazowieckiego oraz w 100 rocznicę powstania Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława Jagiełły. W październiku uczestniczą w warsztatach muzycznych w Hajnówce, gdzie mają okazję zapoznać się ze specyfiką muzyki cerkiewnej. W listopadzie biorą udział w IX Festiwalu Cantio Lodziensis w Łodzi, skąd wracają z kolejnymi nagrodami. Kilka dni później śpiewają wspólnie z Chórem Akademii Muzycznej w Warszawie oraz orkiestrą Sinfonia Varsowia na I Warszawskim Festiwalu „Święta Cecylia”. 24 grudnia chór uczestniczy w świątecznej mszy transmitowanej z płockiej katedry przez telewizję Polonia.
Rok 2007 przynosi „Srebrny Kamerton” w Konkursie Chórów a Capella Dzieci i Młodzieży na festiwalu w Bydgoszczy oraz II miejsce na festiwalu „Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej 2007”. 27 maja w katedrze uświetniają liturgię mszy świętej z okazji uroczystego ingresu nowego ordynariusza diecezji płockiej, biskupa Piotra Libery. W czerwcu chłopcy śpiewają na 42. Międzynarodowym Festiwalu Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach, w lipcu podróżują przez Antwerpię i Calais do Anglii, gdzie uczestniczą we mszach w londyńskiej Katedrze Westminster oraz Oxfordzkim Oratorium. Występują także w szkole muzycznej w Berkshire, w Katedrze Metropolitalnej w Liverpool, a także w katolickiej katedrze w Coventry; w międzyczasie zwiedzają stadion klubu sportowego Manchester United, a w Coventry rozgrywają mecz z angielskimi chłopcami. 6 października biorą udział w koncercie finałowym „Międzynarodowego Festiwalu Państw Grupy Wyszehradzkiej”, na którym m.in. wspólnie z chórami z Węgier, Czech i Słowacji wykonują utwór „Cantemus” Lajosa Bardosa. W grudniu uczestniczą w VIII Europejskich Spotkaniach Chóralnych w Warszawie.
5 stycznia 2008 r. w corocznym koncercie „Płockie kolędowanie” występują obok kapeli góralskiej „Jodełki” z Radziechowa k. Żywca oraz znakomitego aktora i propagatora polskiego folkloru - Wojciecha Siemiona. W kwietniu ponownie biorą udział w „Czwartkowych Spotkaniach Muzycznych” w Filharmonii Narodowej, występując obok chóru warszawskiej Akademii Muzycznej oraz solistów - Izabelli Kłosińskiej, Małgorzaty Pańko, Zdzisława Kordyjalika i Piotra Nowackiego. W dniach 27 IV – 3 V płocki chór uczestniczy w X Moskiewskim Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym Dzieci i Młodzieży „Moscow Sounds”, plasując się na drugim miejscu w dwóch kategoriach. Sukces jest tym większy, że w konkursie brały udział wyłącznie chóry ze szkół muzycznych. W Moskwie chór daje także kilka koncertów w najwspanialszych salach m.in. w Filharmonii Moskiewskiej. W przerwach między próbami i koncertami chłopcy zwiedzają Kreml, cerkiew Wasyla Błogosławionego i cerkiew Chrystusa Zbawiciela, Muzeum Puszkina, oglądają także przedstawienie w teatrze muzycznym dla dzieci, odwiedzają delfinarium i cyrk. 30 maja podczas gali otwierającej Dni Historii Płocka, chór otrzymuje od prezydenta miasta nagrodę za osiągnięcia w dziedzinie twórczości i edukacji artystycznej oraz upowszechniania i ochrony kultury. W czerwcu Pueri Cantores bierze udział w XV Wielkopolskich Spotkaniach Chóralnych „Carmen Sacrum Festiwal” w Kaliszu, wykonując z chórem Chłopięco - Męskim Bazyliki Kaliskiej oraz Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej Mszę C- dur op. 86 L. van Baethowena. Przygotowują także oprawę muzyczną uroczystości z okazji obchodzonego w Diecezji Płockiej Roku Błogosławionego Arcybiskupa Antoniego Juliana Nowowiejskiego.
13 czerwca w Bazylice Katedralnej Chór Pueri Cantores Plocenses świętuje swoje dziesięciolecie; podczas uroczystego koncertu prezentują się wszystkie chóry prowadzone przez Annę i Wiktora Bramskich: chłopięcy, chłopięco –męski i dziewczęcy. Śpiewając w różnych konfiguracjach wykonują muzykę okresu baroku oraz utwory kompozytorów współczesnych. Rozbrzmiewa także, napisany specjalnie na tę okazję, hymn Pueri Cantores Plocenses. Jako soliści występują wychowankowie chóru studiujący w Warszawie – Michał Sławecki i Piotr Jabłoński. Podczas uroczystości wręczony zostaje Medal Pro Masovia przyznany przez Marszałka Województwa Mazowieckiego Adama Struzika. Następnego dnia chórzyści świętują na Stadionie Miejskim w Płocku , gdzie spotyka się około 500 wychowanków, rodziców i sympatyków chóru na pikniku rekreacyjno-sportowym. We wrześniu chór uczestniczy w V Krajowym Kongresie Pueri Cantores w Nowym Sączu, przebiegającym pod hasłem „O Crux ave, spes unica” (Witaj Krzyżu, jedyna nadziejo nasza”), na którym dzieci i młodzież z dwudziestu zespołów koncertują w parafiach Sądecczyzny, a także modlą się i uczestniczą w misterium, poświęconym tajemnicy Krzyża. Ukoronowaniem roku jubileuszowego jest kolejna płyta z kolędami, zatytułowana „Z nieba wysokiego”, z udziałem wybitnych artystów, m.in. Grażyny Flicińskiej-Panfil i Izabeli Kłosińskiej.